Vox Vocis 3.0

Concha Jerez - José IgesPedro López
               



listen

listen mp3

images by vox vocis

   Rosario Cruz, soprano.

Concha Jerez, video, /
live video.

Pedro López, programación y electrónica de audio en vivo/
 programmation and live electronic

José Iges, materiales grabados, electrónica de audio en vivo y voz /
pre-recorded sounds, voice and live electronic.



* Nueva versión 3.0 / New 3.0 version

24/09/2008
19:00 h

Festival Musica Viva de Lisboa

Centro Cultural de Belem (Lisboa)

Praca do Imperio
1400 Lisboa

(PORTUGAL)


As the title suggests, the voice constitutes the central material of the piece. The montage of language residues through digital editing was one of its starting points, created with a vast range of recordings which gave as a result phonetic aggregates that, on the one hand, resulted in sequences and loops and, on the other, provided some of the raw materials for the live voice in the process of being written down in scores. Besides, fragments of popular songs are used at very specific moments. Along with this occasionally fragmented polyphony, other recordings from two marvellous singers -Esperanza Abad and Belma Martín-, who have been intimately related to the output of these authors, are featured.

Together with the voices, musical interventions created by means of an invented instrument consisting in miked metal sheets and sensors of various kinds unfold. The piece is constructed through an almost “organical” addition of modules in which the thickening of materials is as important as the stimulus and connections that are progressively established.

On the technological side, three state-of-the-art G4 PowerBooks, networked through MIDI, are used. One of them triggers previously edited video sequences, effects their live transformation by means of Jitter and their interaction with a digital video camera, and influences some of the audio transformations by means of that very camera. The other two computers deal with the whole of the real time audio -from previously mixed sequences to live voices, metal sheets and samplings- through the use of Max/MSP. The result of the above is a work in which the participants and the emergent factors of the network's complexity interact to maintain their own dynamic equilibrium.
Spatialization is carried out through 8 audio channels with the help of a MOTU 828 device, which allows the two computers dealing with sound to control these processes at will on a permanent basis.
___________________________________________________________________________

Como su título sugiere, la voz es el material central en esta obra. Uno de los puntos de partida fue el montaje de residuos de lenguaje sobre edición digital, a partir de grabaciones muy diversas, lo que dio como resultado unos agregados fonéticos que, por una parte, crean secuencias y loops y, por otra, suministraron al transcribirlos a partituras algunos de los materiales básicos para las voces en vivo. En momentos muy precisos se emplean además fragmentos de canciones populares. Junto a ello, se han incorporado a esa, en ocasiones, polifonía rota, grabaciones de dos grandes cantantes que han estado estrechamente vinculadas a la producción de los autores: Esperanza Abad y Belma Martín.

Junto a las voces, se desarrollan intervenciones musicales con un instrumento inventado formado por láminas metálicas microfonizadas y sensores de diverso tipo. La obra está construida en módulos que se van agregando casi "orgánicamente", y en donde son tan importantes las densificaciones de material como los estímulos y los vínculos que se van creando.

En lo tecnológico se emplean tres PowerBook G 4 de última generación, interconectados entre sí a través de MIDI. Uno de ellos dispara las secuencias de video ya montadas, efectúa sus transformaciones en vivo con Jitter, su interacción con una cámara de video digital y además influye con dicha cámara en algunas transformaciones del audio. Los otros dos ordenadores manejan todo el audio en tiempo real, desde las secuencias previamente mezcladas a las voces en vivo, las láminas metálicas y samplings,empleando Max/MSP. El resultado de todo ello es un trabajo en el que los participantes y los factores emergentes de la complejidad de la red dialogan para sostener su propio equilibrio dinámico.
La espacialización se realiza en 8 vías con ayuda de MOTU 828, con lo cual esos procesos son controlados en todo momento a voluntad desde los dos ordenadores que controlan el sonido.


images by vox vocis