image

Even Ruud, Head of the Music and Theatre Institute in the University of Oslo says about improvissation that it is:
«A vehicle for self comprehension, a means of creating and repressenting new cathegories of «non-referential» experiences. The quality of life (expressed in terms the feeling of actually living a good life) might be in relationship to this capacity of representing and making significant what we experiment in a pre-linguistic level in music´.
Improvisation helps us to integrate into a group on a psychic level, making access to such experiences easy. This is something that Niklas Luhman, a contemporary communication sociologist, prove. His theories explain social systems have evolved from mutual uncertainty and unpredictable situations:
«People that have taken part in ´collective, group based, free improvisations´, might have experienced the process that leads from total chaos to consensus within the frame of a common code or structure. Thus we can take such collective improvissations that occur in our field as examples of the art of social organization».
Through the improvisation game we stablish a dialogue with external reality: we comment on it, change it symbolically, make dramatizations of it, etc. without suffering the same consequences that a real situation would imply.

Even Ruud, Director del Departamento del Instituto de Música y Teatro de la Universidad de Oslo nos dice sobre la improvisacion que es: «Un vehiculo de auto-comprension , un medio de crear y representar nuevas categorías de experiencias no-referenciales. La calidad de vida (la sensación de estar viviendo una buena vida) puede tener relacion con esta capacidad para representar y hacer significativo lo que experimentamos a un nivel pre-lingüístico en la musica »
La improvisacion nos ayuda a integrarnos psiquicamente a nivel grupal facilitandonos las experiencias creativas de este tipo , como demuestran las teorías de Niklas Luhmann, un sociologo contemporaneo de la comunicacion que nos hablan de como los sistemas sociales se han desarrollado a partir de la incertidumbre mutua y de situaciones impredecibles:
«Los que han tomado parte de «improvisaciones libres, colectivas o grupales», pueden haber vivenciado el proceso que lleva desde el caos total hasta el consenso dentro de un codigo o estructura en comun. Podemos asi leer dichas improvisaciones grupales que se dan en nuestra disciplina, como ejemplos del arte de la organizacion social».
A traves del juego de la improvisacion creamos un dialogo con la realidad exterior: podemos comentar sobre esta realidad, cambiarla simbolicamente, hacer dramatizaciones, etc, sin sufrir las mismas consecuencias de una situacion real.

Recorded live in Madrid Juny 19Th 1997 French Institut
Festival Hurta Cordel 97
Mari Kimura: violin and computer
Michel Doneda: soprano sax and sound devices
Lê Quan Ninh: percussion and computer
Jean Pallandre: tapes and analog synthesizer

hurly burly collection
CEDI Centro de Encuentro para el Desarrollo de la Improvisación

music by: Hyperion engineering: Wade Matthews
Mastered by: Marcel Garbi & Pedro López
Design & artwork: Pedro Lopez
photos by: Pablo Otín

Download

download

Downloaded times.

cc
report broken link

Share

Categories: General
Views: 149